Rygtræning er vigtigt da ryggen udsættes for store belastninger i dagligdagen. 8 ud af 10 danskere oplever rygproblemer. En stærk ryg giver ikke blot et øget funktionsniveau, men også en flottere holdning.

Har du rygsmerter eller ønsker du at forebygge kommende ryggener, så har vi flere rygtræningshold om ugen med dygtige fysioterapeuter med stor erfaring i rygtræning.

 

Ryghold (Begynder)
Torsdag kl. 17.00 - 18.00
Fysioterapeut Cecilie "Cille" Esbjerg

Holdet henvender sig til dig med nyligt opståede- eller kroniske rygsmerter.
Vi arbejder med korrekte holdnings- og bevægemønstre, for derved at mindske belastningen på de smertegivende strukturer i din dagligdag.
Træningen retter sig primært mod dysfunktioner i de neuromuskulære system, hvorfor det kræver at du er udredt af en fysioterapeut inden deltagelse på holdet.
Fokus er muskulær stabilitet omkring rygsøjlen.

 

Ryghold (Øvet)
Onsdag kl. 17.00 - 18.00
Fysioterapeut Henrik Falsvig

Holdet henvender sig til dig med fri bevægelighed og ikke-aktivitetshæmmende smerter i ryggen.
På dette hold er formålet at øge muskelstyrken tilpasset til din hverdag. Træningen foregår i holdsalen og er sjov men udfordrende.
Niveauet på dette hold er højere end rygholdet om tirsdagen, men de to hold supplerer hinanden godt.

Det kræver at du er udredt af en fysioterapeut inden deltagelse på holdet.

 

Holdtræning med fokus på ryg
Fredag kl. 10.00 - 11.00
Fysioterapeut Cecilie "Cille" Esbjerg

Generel opvarmning hele kroppen
Øvelser på måtten (styrke + stabilitet)
Ofte nogle pulsøvelser blandet med styrke/dynamisk stabilitet
Yderligere generel bevægelighed; mindske angst for bevægelighed

 

GLAD RYG forløb
Tirsdag kl. 8.00 – 9.00 & fredag kl. 8.00 - 9.00 (Formiddagshold)
Tirsdag kl. 17.00 – 18.00 & torsdag kl. 16.00 - 17.00 (Eftermiddagshold)
Fysioterapeut Cecilie "CIlle" Esbjerg & Jacob Nielsen

Et anerkendt rygtræningsforløb udviklet af forskere fra Syddansk universitet. Du tilmelder dig et forløb på otte uger som indeholder en forundersøgelse, to gange patientuddannelse, 16 gange superviseret holdtræning og tilsidst en individuel opfølgning. Vi har både et eftermiddaghold og et formiddagshold som du kan tilmelde dig. Læs mere om GLAD ryg og se hvornår vi starter nyt hold op.

Læs mere om GLAD Ryg her.